Elektronika w ciągnikach - plusy i minusy
Napisane przezdnia  08-09-2016 20:40 08-09-2016 20:40 printer
» Wiadomości rolnicze » Elektronika w ciągnikach - plusy i minusy
Elektronika w ciągnikach - plusy i minusy

Elektronika w ciągnikach - plusy i minusy

              W nowoczesnych ciągnikach kluczowym elementem wyposażenia jest szeroko rozwinięta elektronika. Znaleźć ją można niemal wszędzie. Bez wątpienia stanowi ona duże ułatwienie w operowaniu maszyną oraz wykonywaniu prac w gospodarstwie.

 


              Elektronika w ciągnikach wdrażana była etapami. Jednym z nich, niemal kluczowym było wprowadzenie ciekłokrystalicznych wyświetlaczy, które wskazują podstawowe wskaźniki charakteryzujące robocze parametry pojazdu. Dzięki temu operator ma stały dostęp do informacji na temat pracy silnika, ale także innych zespołów, które wchodzą w skład wyposażenia maszyny. Co więcej, niektóre z wyświetlanych parametrów wzbogacone są o kontrolki, których zadaniem jest ostrzeganie w momencie wadliwej pracy wybranych mechanizmów. Ciekłokrystaliczne wyświetlacze pozwalają także uzyskać szczegółowe informacje na temat stanu działania konkretnych zespołów, jak np. trzypunktowego układu zawieszenia. Nie jest to jedyne wyposażenie kabiny bogate w elektronikę. W nowoczesnych ciągnikach znaleźć można m.in. siedzisko regulowane i amortyzowane . Stanowi to bez wątpienia znacznie lepszy komfort pracy.

              W nowoczesnych ciągnika zastosowanie elektroniki widoczne jest również w systemach, które odpowiadają za przeniesienie napędu oraz zmianę prędkości jazdy. Obecnie producenci maszyn oferują takie przekładnie, gdzie zmiana przełożeń w układzie przeniesienia napędu ciągnika w wyniku elektrycznego skojarzenia informacji o stanie parametrów pracy silnika i układu napędowego następuje w sposób automatyczny. Można tu posłużyć się przykładem przekładni takich jak: Dual Command, Range Command, czy Power Command. Każda z nich posiada indywidualne rozwiązania, które potencjalny nabywca może dopasować do swoich potrzeb.

              Ponadto za sprawą elektroniki w sposób automatyczny operator może sterować podnośnikiem hydraulicznym oraz wałkiem odbioru mocy. Układ hydrauliczny, którym steruje się elektronicznie skonstruowany jest w taki sposób by odczytywać zmiany siły uciągu poprzez czujniki zamontowane w sworzniach dolnych cięgieł trzypunktowego układu zawieszenia, ale także zmiany położenia cięgieł dzięki czujnikom na wale poprzecznym. Omawiany system działa w układach regulacji pozycyjnej i siłowej. Dzięki temu sterowanie położeniem, w jakim znajduje się narzędzie podczas pracy jest znacznie bardziej ułatwione.

              Elektronika w nowoczesnych ciągnikach stanowi duże udogodnienie. Poza tym prace wykonywane taką maszyną są bardziej wydajne, a także skuteczne. Choć zakup nowoczesnego ciągnika z bogatą elektroniką to nieco wyższy koszt, jednak korzyści w postaci mniejszych nakładów pracy oraz czasu są w stanie to zrekompensować. 

 



Przeczytaj również:
Podziel się tym wpisem
Dodaj do:
Adres:
Na forum:
HTML:





Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Ranking
Oceny: 0/5 (0%) (0 ocen)